woensdag 13 april 2011

Maart & begin April

Maart was een woelige maand van zo veel mogelijk kansen grijpen om te observeren en te verkennen.
Na de evaluatie en rapportering van de trainingsweek in Egoji (Meru) heb ik de trainingen in Cemastea bijgewoond en kon ik innovatieve lessen gaan observeren in een schooltje in Ngong (een wijk op 30min van Nairobi.
Ngong Township is een lagere school met bijna 2000 leerlingen, de school is gelegen naast de slumwijk van Ngong en trekt daarvoor veel armere kinderen aan. De leerkrachten waren er uiterst gemotiveerd en probeerden vele initiatieven uit ter verbetering van de school. Zoals een waterzuiveringssysteem en andere.









De week erna kreeg ik de kans naar een school te gaan in Magadi. Magadi is een zuidelijke stad met zoutmeer dichtbij de grens met Tanzania en gelegen in het 'Great Rift Valley', de hitte is er onuitstaanbaar! Voor mij toch alleszins...
Ik heb ook daar een aantal lessen bijgewoond van een Belgische medestudente (Nymfe) en we hebben samen naschoolse activiteiten georganiseerd. Wat meer dan amusant was was de Masai dansen die de kinderen wilden uitvoeren voor ons!


De tweede dag heeft 1 van de leerkrachten ons meegenomen naar de stad om de sodafactory en een stadstour.

Ondertussen ging het op Cemastea zijn normale gangetje, veel sessies en vergaderingen, theetijd (die ik toch wel begin te apprecieren) en zo veel super vriendelijke mensen!









Door vergaderingen met het ICT-team heb ik de kans gekregen mee te werken aan de vorm en inhoud van de website, een video-editing introductie sessie en heb ik de kans gecreeerd workshops te geven over ICT integratie.

Eind maart ben ik begonnen met de voorbereiding van die sessies door de cemastea collega's digitaal te ondervragen op vlak van ICT en ICT Integratie. De week van 28 tot 31 maart mocht ik dan sessies verzorgen.
De inhoud en de aanpak hiervan heb ik zo interactief en hands-on als mogelijk gemaakt. Iets wat ze hier niet altijd gewoon zijn. Ik ben begonnen met een opdracht met de fotocamera waarin ze foto’s moisten trekken van zaken op het terrein en de link moesten leggen met hun vakgebied. Hierna volgde het interessantste gedeelte namelijk dat ze HotPotatoes (een software om evaluatieoefeningen te maken) moesten leren kennen, een oefening ontwikkelen en ze daarna ook presenteren. Na dit volgde nog een discussie over ICT en ICT integratie en de aanpak in de sessies van Cemastea.
Alle departementen (Biologie, Chemie, Wiskunde & Fysica) hadden 1 dag.















Hierna volgde voor mezelf de evaluatie en rapportering, waaraan ik nog steeds werk. Ik ontwikkel op dit moment een informatiekanaal over ICT software en integratie op een wikispace van Cemastea.


Los hiervan heb ik in Maart en begin April ook genoten van het prachtige landschap van Kenia! Zo ben ik begin maart gaan klimmen en wandelen tussen de beesten in Hell's Gate Park, ben ik 19 en 20 maart naar Amboseli gegaan in een (ietswat te dure) super chique lodge, dit nationaal park ligt vlak aan de voet van de Kilimanjaro. Begin April stond een safariwalk en een bezoek aan het animal orphanage op de agenda. En van 7 to 10 april zijn we met de vier Belgische studenten (Harald & Floris, studenten Informatica, Nymfe & ik) naar de Keniaanse kust geweest. Schitterende blauwe oceaan, prachtige stranden, een hele mooie vierdaagse gehad!

Op de planning staat nog de Masai Mara (grootste nationaal park) voor dit weekend en de beklimming van de tweede hoogste berg van Afrika de Mount Kenya van 26-30 April!


Voor mijn vertrek zal ik proberen nog een berichtje te schrijven, mijn excuses voor het lange wachten!

I hope you enjoyed!


Groetjes, Jasper

zaterdag 26 februari 2011

Meru

Ik ben afgelopen week 6 dagen naar de Oostelijke provincie van Kenia geweest. Ik heb daar een trainingsweek van CEMASTEA meegemaakt. Dit was een week waarin leerkrachten secundair onderwijs worden getraind in het maken van lesvoorbereidingen, de theorie en praktijk van leerling-gecentreerd lesgeven en leren & ICT-integratie.

Ik ben vertrokken met vier nationale trainers, zij werken voor CEMASTEA en verzorgen de sessie voor de leerkrachten van verschillende districten, dit alles in het Egoji Teacher training college. De week startte heel officieel met een openingsceremonie van een dik uur en genoeg bidmomenten, die hier in groep gebeuren. Daarna werden enkele sessies gegeven en naar voor gebracht.

Mijn taak was elke dag één a twee uren ICT-les geven, waarin ik zowel ICT-skills voor leerkrachten als ICT-integratie had gepland. Hoewel de eerste les heel chaotisch verliep ben ik toch tevreden geëindigd omdat ik ’s avonds zag dat ze nog steeds varianten op mijn oefening aan het maken waren. De volgende dagen verliep deze sessie steeds vlotter en aangenamer. Zo kon ik er ook naderhand een stukje HotPotatoes insteken, een programma waarmee oefeningen op de computer kunnen worden gemaakt. De leerkrachten waren echt gefascineerd door de mogelijkheden van sommige programma’s. Hoewel niet iedereen even snel mee was ben ik heel blij met de kleine contributie die ik heb kunnen maken want deze leerkrachten gaan wat ze gezien hebben doorgeven aan hun collega’s en hopelijk ooit aan hun leerlingen.

Op dinsdag ben ik naar een meisjesschool gaan kijken, de leerlingen waren nog op mid-term een 5 daagse vakantie waarin ze even naar huis mogen. Maar ik heb er kunnen praten met de leerkrachten en de lokalen gaan observeren. Ik was erg geschokt over de staat van de school, vooral omdat ik kwam te horen dat dit één van de beste in de buurt was. Om even te verduidelijken: de klaslokalen waren ruim maar stonden vol banken omdat ze vaak met 50-60 in een klas zitten, de enige materialen in de klas zijn tekstboeken (één boek per twee of drie leerlingen) en een krijtbord. In de keuken werd er gekookt op houtvuur, de melk werd nog gemolken van eigen koeien en de meisjes slapen in kleine kamers met veel op één. Sanitaire voorzieningen zijn zo goed als onbestaande.

De volgende dag kwamen de leerlingen van die school les volgen op het terrein waar de training doorging. Ze zijn erg gedisciplineerd en erg beleefd, wat ik vooral vreemd vond is dat ze het echt moeilijk hebben om zich ‘los te laten gaan’. Op het einde van de dag heb ik een aantal scouts-evaluatietechnieken geprobeerd. Na lang uitleggen en veel onbegrijpende ogen heb ik ze kunnen overtuigen om te tieren zo hard ze konden en zich uit te drukken door zich lang of kort te maken. Achteraf kreeg ik meerdere keren “thank you sir” te horen.
In het begin van de dag heb ik me ontfermd over één klas en heb ik met hun gepraat over Kenia en België en over de verschillen in onderwijs. Het was grappig om de verschillen duidelijk te maken en hun reactie te zien als ik bijvoorbeeld zei dat wij geen schooluniformen dragen en dat wij elke avond naar huis gaan, of toch de meesten. Daarna heb ik ook een kleine les ‘History of Kenya’ gekregen van mijn klasje. Ze waren super enthousiast dat zij eens vooraan mochten staan! Leuke dag!

Donderdagavond zijn we met bijna alle deelnemers naar een plaatselijke markt gegaan. Ervoor zijn we met de nationale trainers eerst nog eens gestopt bij een gemeenschap waarin één van de trainers is opgegroeid. Deze gemeenschap biedt onderwijs aan voor mindervalide en blinde kinderen, wat toch wel een unicum is in Kenia. De markt was heel chaotisch maar wel super leuk. Vers geplukte mango’s, geroosterde maïs en zeer veel ander lekkers. Meermaals werd de “mzungu” (blanke man) toegeroepen om te kopen, ze weten waar het geld zit he!

Mijn maag was echter niet zo gesteld op de ongewassen mango’s en hoogstwaarschijnlijk gedateerde maïs waardoor ik vrijdag heel de dag ziek was… Mottig, maar absoluut geen domper op de week. De mensen van Egoji hebben erg goed voor me gezorgd.

Over het algemeen heb ik een heel aangename week gehad vooral omdat ook de leerkrachten van de training meer en meer met me kwamen praten over ‘het land zonder regering’ of over het ‘koude België’… Zo heb ik ook van een directrice van een school een aanbieding gekregen om mee te werken in een ICT-training van haar leerkrachtenkorps, alweer een leuke uitdaging voor in maart! 

Een heel boeiende week en ook een lang verslag, hopelijk ben ik nog niet beginnen vervelen ;)
Jasper

maandag 21 februari 2011

Karibu Kenya!

Ik ben nu reeds twee volledige weken in Kenia! 
Ik heb deze weken ervaren als welgekomen, uitdagend, 'slowly', warm & heel Afrikaans... 

Het grote merendeel van de Kenianen zijn uiterst vriendelijk en geïnteresseerd, ze komen hartelijk handjes schudden en vragen stellen over mijn afkomst, mijn doel en wat hun erg interesseert is: "How can you live in a country without a government"... Een beknopte uitleg over onze regeringsformatie heb ik al meermaals uit de doeken mogen doen. Een fijne gespreksstarter! 
De collega's op mijn werkplek zijn heel hartelijk, bij mijn eerste kennismaking werd ik meteen een bureau aangeboden waaraan ik van start mocht. Ik had nog niks te doen, maar ik had wel al een bureau ;)

De uitdaging in de eerste twee weken lag vooral in een oriëntatie en een ontmoeting met de nieuwe cultuur. De Afrikaanse cultuur... 
Ik heb me in CEMASTEA (Center for Mathematics, Science and Technology Education in Africa), een trainingscenter voor trainers van leekrachten, genesteld in het departement van Chemie. Mijn taakomschrijving heeft gedurende die twee weken vorm gekregen. 
Ik zal kracht zetten bij de ICT-integratie in de programma's van CEMASTEA, zodat leerkrachten zelf een betere ICT kennis krijgen en overgaan tot integratie in hun lessen. 
Een grote uitdaging omdat het hier 'Pole Pole' gaat, oftewel: Slowly...

Pole Pole moet ik me ook gedragen als ik hier gewoon rondwandel. Een bus komt niet om 8u10 aan het busstation zoals in België. Een bus stopt voor jou als je zwaait en hij komt wanneer hij komt... 
Een vergadering die gepland is om 12u zal hoogstwaarschijnlijk, als alles meezit, beginnen tegen 13u-13u30...
Wat hier dan volledig in tegenstelling mee staat is de manier waarop Kenianen zich gedragen op vergaderingen of op ceremonies. Dan zijn ze super formeel en heel correct. 
Oh ja, om 10u30 is het thee-tijd, dan werk je niet verder. 

In de week van 20 februari ga ik naar Meru (vlakbij Mount Kenya), hier zal ik een training voor districttrainers meemaken. Hierop zal ik ook elke dag een les geven over ICT-integratie. 
Dat wordt spannend! 

De eerste twee weken waren ook al heel Afrikaans en zoals verwacht omdat ik tijdens de weekends hard heb genoten van Nairobi, Nairobi Nationaal park en van enkele toeristische attracties. 
Zo ben ik het eerste weekend door de stad gaan wandelen met Nymfe, een studente uit Brussel om eerst naar het Nationaal Museum te gaan. Een fijne ervaring en een duidelijk overzicht van de Keniaanse geschiedenis maar eerder droog gebracht. Het Slangenhuis ernaast was echter heel leuk omdat we een fijne gids hadden, die ook een python in onze nek heeft gelegd. Door het Uhuru-park gingen we naar de Kenyatta Conference tower waarvan we een schitterend uitzicht hadden over de stad. 
De Masai market, een gigantisch marktplein was de afsluiter van de dag. Heel gezellig, maar veel te veel geld kwijt geraakt. 
De volgende dag heb ik reeds genoten van het Nairobi Nationaal Park, een schitterend park met de Nairobische skyline op de achtergrond. Mijn eerste zebrahorden, giraffen, waterbuffels, de eerste neushoorn en 3 leeuwinnen werden bekeken en bewonderd! 
Het tweede weekend ben ik naar een Olifanten weeshuis geweest, waar er een toeristische show werd opgevoerd waarbij de dieren werden gevoed en een modderbad mochten nemen. De tweede halte was het Giraffencenter, een centrum waarin een bijna uitgestorven giraffensoort wordt gefokt. Ik heb die dag afgesloten met een uitstap naar een flip-flop bedrijfje en zonnen in de tuin! 

Ik ben redelijk bereikbaar gedurende deze stageperiode op jasperdh@gmail.com of eigenwijzelama@gmail.com en mijn foto's komen regelmatig op facebook terecht. 

Karibu Kenya (Welkom in Kenia!)
Jasper